Váš prohlížeč není podporovaný - stránky se nemusí zobrazit správně. Použijte podporovaný prohlížeč.


Váš prohlížeč není podporovaný - stránky se nemusí zobrazit správně. Použijte podporovaný prohlížeč.
 

pavelvanecek 


Oblíbená alba

Alba, která má pavelvanecek v oblíbených


reklama

24 fotek, 16.6.2017, 6 zobrazení, přidat komentář
15 fotek, 27.5.2017, 103 zobrazení, přidat komentář | cestování, dokumenty, kultura, oslavy, události
18.11.1992 ve 12:42 došlo ke zřícení bojového vrtulníku Mi-24, kdy zahynula celá posádka, kapitán vrtulníku: kpt. Ing. Pecha Eduard, pilot operátor: por. Ing. Chmelan Vladimír a palubní technik: ppor. Pobořil Zdeněk. Skutečné místo dopadu je o 90 m dále v lese.
Celá smutná událost při které zahynuli tito tři mladí příslušníci československého letectva se odehrála během cvičných střeleb ve VVP Jince. Startovali ve 12:25 z letiště Líně s úkolem letět po trati Líně - Mýto - Komárov - Hrachoviště a kurzem 210 k cíli. Po odpalu měli provést odval doleva na opakování zteče nebo odval doprava a zpět na základnu do Líní. Průběh střeleb však od začátku stěžovalo proměnlivé podzimní počasí kdy vrcholky brdských kopců byly v oblacích a střelby bylo rozhodnuto provést až po záletu počasí velitelem pluku. Co se odehrálo během letu a co posádky prožívala? Na to nejlépe poslouží přepis radi korespondence a popis převzatý ze stránek vrtulnik.cz:
V 11:46 startuje velitel pluku pplk. Jogl na opakovaný zálet počasí a vysazení řídícího střeleb na střelnici. Řídícímu létání pplk. Čajkovi oznámil, že může osádky poslat do vrtulníků. Vrcholky kopců byly ještě v oblacích. Celková pokrytost 6-8/8. Při příletu k letišti navázal spojení s kpt. Pechou a dal mu pokyn: "V případě, že by tam ještě byly ty kopce v oblacích, tak po vyhodnocení dáš řídícímu a 15 minut byste maximálně vyčkávali ve vyčkávacím, pak by to mělo vyhovovat." Pecha startuje ve 12:25. Ve 12:36 je před vyčkávacím. Ohlásil spodní základnu po trati 500-600 m a dohlednost 10-l5 km.
Po přechodu na kanál řídícího střeleb (TAXATOR) dostal pokyn od řídícího střeleb: "pokračujte ke mně, zvýšenou pozornost, tady v prostoru Hejláku vidím, že jsou nízké mraky, prolétněte mi to a pokud by to šlo, půjde další, pokud to nebude vyhovovat, vrátíte se." Pecha potvrdil a hlásil: "mám Hrachoviště, pokračuji k vám, vlevo ty kopce pravděpodobně jsou v tom, ty tam seděj." Let na bojovém rychlostí 200-220 km/h, výška 400m QFE letiště Líně. Ve 12:38 řídící střeleb: "zvýšenou pozornost tady, potom od betonu na cílovou plochu je to v pořádku." Pecha ohlásil, že na výšce 520m QFE letiště Líně to nepůjde: "na 520 Emila to nepůjde - zatím." Řídící střeleb: "je to jasný, povoluji na 30 m nad terénem, zvýšenou pozornost, turbulence a ty nízký mraky." Pecha ve 12:40 potvrdil a oznámil zteč cvičně. Řídící střeleb: "správně, cvičně." Ve 12:40:20 Pecha: "za betonem lze rozeznat ten bunkr, ale chodí sem takový ty nízký straty." Řídící střeleb: "pokud vám to nevyhovuje, proveďte návrat na základnu." Pecha: "rozumím, zatím pokračuji." Řídící střeleb: "správně, já vás vidím." Ve 12:40:48 Pecha: "Taxatore ale do leva na odval to nepůjde." Bylo to asi 500 m před terči. Řídící střeleb: "tak okruhem doprava jděte." Řídící střeleb neviděl, že by vrtulník začal zatáčet vpravo. Ve 12:41:00 Pecha: "jsem v tom, stoupu nahoru a půjdu ARK 0." Řídící střeleb: "správně, intenzivně stoupejte na 11, potom mi ohlašte." Pecha: "rozumím a nejde to." 36 sekund bez korespondence.
Ve 12:41:43 Pecha s výrazně vystupňovaným napětím: "Taxatore jsme v prdeli!" Řídící střeleb: "jak to ?" Po 6 sekundách Pecha: "nezvyklá poloha" a od té doby bylo zaklíčováno. Řídící střeleb: "to snad ne, tak srovnejte to!" Po 5 sekundách poslední korespondence Pechy: "jdeme po hlavě dolů!" Po 45 sec. volá řídící střeleb Pechu ale bez odezvy.
Dopad asi 300 m od řídícího střelby nebyl zaregistrován.
Před vlétnutím do oblačnosti rychlost 220 km/h, výška 400 m QFE letiště Líně. 80 sekund před přerušením záznamu přechází vrtulník do pravého náklonu 10°, po 5 sekundách je srovnán a následně během 13 sekund přechází do levého náklonu 40° s podélným sklonem 17°. Kolektiv 10-11°, rychlost klesá na 140 km/h a znovu během 7 sekund narůstá na 200 km/h. Potom pilot rovná náklon až na 2° vlevo a současně přitahuje až na + 20°, + 38° s náklonem vlevo 10-13°. Rychlost klesá během 13 sekund na nulu, vrtulník stoupá (během 33 sekund nárůst výšky 350 m). Následuje prudké sklápění přídě na 45° dolů s náklonem 60° vpravo a otáčením. Pilot s nulovou rychlostí srovnává náklon na 6° vpravo, intenzivně přitahuje za 5 sekund vrtulník opět do + 4°. V této chvíli dochází k prvním nárazům nosného rotoru do koncového nosníku. Během 30 sekund dochází k oddělení zadní části ocasního nosníku od trupu. Vrtulník padá zcela neovladatelný, během intenzivního otáčení a prudkých změn náklonu a sklonu vznikají extrémní setrvačné síly, které způsobují zranění osádce a neumožňují nouzové opuštění.
Hlavní a bezprostřední příčinou události byl pád do nezvyklé polohy po vlétnutí do oblačnosti a nezvládnutí pilotáže kapitánem vrtulníku. Tím bychom mohli tuto smutnou událost uzavřít. Letectví a zvlášť to vojenské je nesmírně náročné a tyto smutné události k němu bohužel patří.
Musíme se však na závěr zmínit i o neštastné devítkové sérii Mi-24V. V Československém letectvu létaly tři stroje této série trupová čísla 0927,0928,0929. Téměř o šest později 10.listopadu 1998 tragicky havaroval druhý z této série 0928. K této události došlo rovněž po vlétnutí do oblačnosti kdy pilot přímo ohlásil problém s gyrovertikálami. Vrtulník havaroval u Slatinic a stálo to život čtyř letců. Podobný problém měla údajně i třetí 0927 od roku 1993 létající na Slovensku. pilotům se tuto situaci podařilo se štěstím zvládnout. Vyšetřovací komise vždy konstatovala chybu posádky ale bylo tomu opravdu tak? To už se asi nedozvíme. Nikdy bychom však na oběti tzv. devítkové série neměli zapomenout.
V místě dopadu vrtulníku 0929 ve VVP připomíná tři jeho členy posádky pomníček. Dnes je v uzavřeném prostoru, je však navštěvován pravidelně jak kamarády, rodinou tak i turisty, kteří tento krásný kout naší krajiny načerno navštěvují. Po zrušení VVP Jince pak bude moci kdokoli přijít poklonit se památce kpt.Eduarda Pechy, por.Vladimíra Chmelana a ppor.Zdeňka Pobořila. Vzpomínat na ně a připomínat si jejich oběť pro republiku však můžeme kdekoli a kdykoli. Nikdy nezapomeneme!!!
Zdroj: Pomníky letců.
Počasí: +25°C, slunečno, vánek.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
156 fotek, 4.3.2017, 190 zobrazení, přidat komentář | architektura, cestování, dokumenty, krajina, lidé
Počasí: +17°C, slunečno, bezvětří.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
19 fotek, duben 2014 až únor 2017, 29 zobrazení, přidat komentář | zábava
Stavba EPP modelu Z-137T Agro Turbo
30 fotek, 29.1.2017, 238 zobrazení, 2 komentáře | architektura, cestování, dokumenty, koníčky, kultura
Méně známá strojovna na dopadovce Brda.
Počasí: -2 až -6°C, slunečno, bezvětří, 10 až 30 cm sněhu.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
https://www.facebook.com/groups/bunkry.v.cr/
10 fotek, 14.1.2017, 77 zobrazení, 4 komentáře | koníčky
Procházka okolo Air Parku... http://airpark.wz.cz/?page_id=30&lang=cs
18 fotek, 27.12.2016, 59 zobrazení, přidat komentář
77 fotek, 20.11.2016, 252 zobrazení, přidat komentář | cestování, dokumenty, kultura, příroda, zvířata
Počasí: +8°C, slunečno, slabý vánek.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
32 fotek, 12.11.2016, 65 zobrazení, 15 komentářů | příroda
Procházka zimní krajinou okolí Švihova...
74 fotek, 6.11.2016, 158 zobrazení, přidat komentář | architektura, dokumenty, koníčky, kultura, zábava
K vidění je legendární ZX Spectrum, Apple II nebo známý IQ 151. Některé exponáty jsou funkční a můžete si je vyzkoušet.
224 fotek, říjen 2016, 322 zobrazení, 3 komentáře | cestování, dokumenty, koníčky, krajina, příroda
Brazil odmítal asi 20 let jet na Brdy a teď najednou se sám ozval že sem chce jet. Tak jsme jeli.
Počasí: +4 - 10°C, zataženo, polojasno a a slabý větřík.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
69 fotek, září 2016, 48 zobrazení, 15 komentářů | události
12 fotek, 9.7.2016, 394 zobrazení, přidat komentář | dokumenty, koníčky, kultura, práce, příroda
Během pyrotechnické asanace je používán k ničení nevybuchlé munice. Taková malá trhací jáma.
http://coloraaa.rajce.idnes.cz/Vojenske_pozorovatelny_a_Jordan
Počasí: 25°C, polojasno, bezvětří.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/bunkry.v.cr/
24 fotek, 26.2.2016, 27 zobrazení, přidat komentář
Výlet (lehce přes 20 km) za keškami do okrajové části "prostoru" Brdy - vrcholy Beran, Hejlák, letiště pod Hejlákem, Valdek... Super slunečné počasí, v lese sníh, prostě pohoda...
8 fotek, 12.2.2015, 968 zobrazení, cestování, dokumenty, koníčky, kultura, události
Další Brdskou zajímavostí je pomníček pilota kpt.Petra Vašíčka kousek od Jordánu. Bohužel toto není pravé místo pádu letounu. To se nachází 713m odtud na východ.
K letecké katastrofě letounu L-159 A trupové číslo 6056 došlo dne 24.2.2003 v 11.02 hod ve vojenském výcvikovém prostoru Jince. Došlo k ní během podnikových zkoušek kanónového kompletu Plamen. V rámci zkoušek prováděných letectvem Armády České republiky byl na programu nácvik zteče na pozemní cíl bez střelby. Letoun L-159 A t.č.6056 patřící 42.slt odstartoval z domovské letecké základny Čáslav. Pilotován byl vojenským zkušebním pilotem 1.třídy kpt.Ing.Petrem Vašíčkem. Letoun byl pro tento let navěšen třemi podvěsnými kontejnery KPL-20 s kanony ZPL-20, každý s 220 náboji. Jeden kontejner na trupovém závěsníku, zbylé dva pak na vnitřních křídelních závěsnících. Na zbylých dvou vnějších křídelních závěsnících pak by navěšeny dva kontejnery s kontrolně měřící technikou. Cílová plocha na kterou měl pilot nacvičovat zteč se nacházela ve vojenském výcvikovém prostoru Jince. Povětrnostní podmínky pro let byly příznivé. Panoval slunečný den, krajina v prostoru cílové plochy zasněžená, viditelnost dobrá. Během manévrování při cvičné zteči v blízkosti cílové plochy se letoun dostal do příliš nízské letové hladiny, kterou letoun L-159 v dané konfiguraci a podmínkách nemohl vybrat. Přesto se pilot pokoušel do poslední chvíle letoun zachránit a vybrat letoun před blížícím se lesem. O katapultáž se sice v poslední chvíli pokusil, zachranný systém s vystřelovacím sedadlem VS-2 sice aktivoval, bylo však již příliš pozdě a jeho funkci zastavila destrukce letounu. Letoun narazil do země na úrovni vrstevnice 780m v oblasti prameniště Obecnického potoka mezi dopadovými plochami Jordán a Tok. Kpt.Ing.Petr Vašíček zahynul ve věku pouhých 31let. Hned po havárii se objevila celá řada dohadů a fám o tom, že za příčinou havárie byla střelba z kompletu Plamen. K té však vůbec nedošlo a nebyla ani v programu letu. To ostatně potvrdilo i vyšetřování havárie. Vyšetřovací spisy sice nejsou veřejnosti k dispozici, ale příčinou byla vyšetřovací komisí stanoven nevhodně zvolený profil letu cvičné zteče na pozemní cíl nad cílovou plochou při této konfiguraci navěšení letounu L-159. Na některé nedostatky v zadání letových zkoušek poukazoval ještě před osudnou havárií i výrobce letounu L-159 Aero Vodochody. Kpt.Ing.Petr Vašíček byl in memoriam povýšen do hodnosti major. Na okraji dopadové plochy Jordán byl na jeho památku zbudován pomníček. Jeho jméno je uvedeno i na pomníku zahynulých letců na letecké základně Čáslav.
Celé vyšetřování provázela mediální kampaň nejen proti kompletu Plamen, ale i samotnému letounu L-159. Jejich náročný a složitý vývoj a zavádění do výzbroje bylo často provázeno nepříznivou atmosférou. Díky stovkám lidí u výrobců, výzkumných ústavů, armády, kteří měli zájem dovést, tyto technicky a vývojově náročné projekty do zdárného konce dnes můžeme konstatovat, že jak L-159 tak i kanónový komplet Plamen jsou zařazeny ve výzbroji českého vojenského letectva a spolehlivě mu slouží. Přeci jen stále není mnoho zemí, které by tak složité systémy dokázaly vyvinout a vyrobit. Všem jim patří uznání, obdiv a poděkování. Na této stránce bych však chtěl jmenovat jediného...
Mjr.Ing.Petře Vašíčku Nezapomeneme!!!
Zdroj: Pomníky letců.
51 fotek, září 2012 až červen 2017, 306 zobrazení, 1 komentář
4 fotky, 28.8.2016, 1 703 zobrazení, 2 komentáře | cestování, dokumenty, kultura, události
Neskutečné. Tohle se může stát jen v tomto skurvystátě.
Počasí: 21°C, slunečno, bezvětří.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
22 fotek, 10.7.2016, 235 zobrazení, 1 komentář | architektura, dokumenty, kultura, události
Nenávratně ztracena a rozkradena je tato technická památka středoevropského významu.
Počasí: 23°C, slunečno, bezvětří.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
5 fotek, 20.8.2016, 107 zobrazení, přidat komentář | cestování, dokumenty, krajina, města, příroda
Počasí: 22°C, polojasno, bezvětří.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/
70 fotek, 16.7.2016, 245 zobrazení, přidat komentář | architektura, cestování, dokumenty, kultura, umělecké
Jedno zajímavé údolí uprostřed skal. Tak jsme se s bývalým Rosomákem a současným Kamarádem Staré Řeky trošku potoulali přírodou.
Počasí: 23°C, polojasno, bezvětří.
I na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/T.O.Rosomak/

Rajce.net je největší česká sociální síť
zaměřená na sdílení fotografií a videí.

Nabízí neomezený prostor zdarma, snadnou a rychlou výrobu fotoknih i jiných fotoproduktů.